Thursday, October 29, 2009

Terakhir syawal saya ada juga buat jamuan sikit. Nak kata open house tak juga. Buat makan sikit2 je. Jemput jiran terdekat dan kawan2 rapat suami. Nak buat besar2 tak mampu. Bukan apa semua makanan saya masak sendiri, suami tak suka nak tempah2 ni. Biarla tak berapa sedap janji air tangan tuan rumah sendiri katanya... so buatla mana yang mampu. Dengan keadaan membawa perut ni sambil dibantu suami inilah hasilnya..

Malam sebelum tu sempatla merebus nasi impit, buat kek kukus dan kek batik biskut marie. Paginya buat puding susu, lontong, masak bihun dan lain2 lagi.

Jemputan tidakla ramai sangat tapi sampai ke malam jugakla masih ada yang datang. Maklumla banyak jemputan open house yang lain

tart nenas


Selepas puas berhari raya di kampung tempoh hari,teringin pulak nak buat kuih raya lagi. inipun cadangan dari suami yang memang suka makan kuih tart nenas. Bukannya tak buat masa bulan puasa hari tu tapi dah habis. tak sempat nak hidang untuk tetamu beraya di rumah sendiri. takdela sesedap macam beli tapi okla di tekak suami sendiri. Dalam bulan syawal ni aje dah 4 kali kami buat. boleh kata setiap minggula. sekali bancuhan dapatla dalam 100 biji. Puas makan hasil tangan sendiri.
Nanti sebelum pulang ke kampung pula pada hari raya haji nanti nak buat lagi kuih tart ni tapi tak boleh buat awal2 nanti habis lagi...

Wednesday, October 28, 2009

berbuka puasa



Ini pula berbuka puasa bersama keluaraga mertua. ramai tak? maklumlah abang ipar dari Sabah pun pulang ke kampung setelah 2 tahun tidak pulang. Ini ramadan yang ke 28. Pelbagai juadah yang disediakan oleh kami antaranya roti canai, cempedak goreng, dan byk lagi. ada juga yang dibeli oleh abg sulong sebab dia baru aje sampai dari kl.

Nekbat


Ini pula menu disebelah keluarga saya. ini disediakan oleh ayah saya sendiri sebab ini adalah makanan kegemarannya. rasanya sangat manis sesuailah dengan selera orang sebelah pantai timur. bila suami saya cuba makan nekbat ni, manis sangat katanya. kuih ni ada yang kata dari Terengganu, ada juga yang kata dari Kelantan. sayapun tak pasti. Yang pasti dari pantai timur.

menu berbuka puasa di kampung

Pulang berhari raya ditempoh hari dapatla berbuka puasa sehari di rumah mertua dan puasa terakhir di rumah sendiri. di sini saya nak kongsikan menu yang disediakan oleh ibu mertuaku sambil dibantu oleh empat menantu perempuannya. tahun ni giliran kesemua adik beradik sebelah suami menyambut hari raya di Pahang. memang seronok sesekali berkumpul beramai-ramai. riuh rendah dengan suara cucu yang seramai 11 orang. berbalik kepada menu tadi atas permintaan ramai ibu mertuaku menyediakan sambal goreng jawa. inilah gambarnya...